TURBO 1981-1985

Volvo 240 turbo kom som årsmodell 1981 & var volvos första personbil med turbo motor. Den hade en 4 cylindrig B21E motorn på 155 hk & M46 överväxellåda. Utvändigt såg Turbon nästan lika dan ut som som GLT:n, med mattsvart lackad plåt mellan bakljusen. Strax under sidorutorna satt över lacken en 4 cm mattsvart dekorlist. Grillen var svartlackad lixom alla lister, strax över midjelistena runt om bilen löpte en svart tunn stripe. Precis som GLT & hade modellen fått de bredda nya 6-fälts bakljusen. Skillnaden mellan GLT & Turbon utvändigt var “Turbo” emblem bak i grillen & de 15 tums (turbo) Virgo aluminumsfälgar med lågprofilsdäck 195/60 HR 15. Turbon fanns till skillnad mot övriga modeller endast i tre olika färger: vinröd metallic, silver metallic & svart metallic.

En annan skillnad från dom andra modelerna i 200-serien var att modellen bara kunde fås med manuell låda. Vilket betydde att automatlåda inte ens gick att få mot extra betalning. Allt för att försöka ge bilen en så kul & sportig kör upplevelse som möjligt. 0-100km/h gick på 9 sekunder blankt & toppfarten låg på 197 km/h. Vilket var väldigt snabbt för sin tid. Turbon hade precis som GLT:n gasstötdämpare bak, grövre krängningshämmare fram & något lägre sport fjädring för bättre väghållning. Invändigt hade turbon vit plyschklädsel med silvertrådar & stolkomforten tillhörde likt övriga modeller i 200-serien på den tiden till en av marknadens absoluts bästa. Dörrsidorna var svarta med inlägg i silverplysch, innertaket var också svart precis som alla mattor & plastpaneler.

240 Turbo var också med tidigt 1980-talsmått en lyxig bil. Invändigt fanns en mindre ratt med “Turbo” emblem, laddtrycksmätare och digitalklocka med alarmfunktion. Hastighetsmätaren var graderad ända upp till 220 km/h. I övrig standardutrustningen ingick exempelvis sollucka, färgade rutor runt om, nackskydd med mjuka kuddar fram & bak, eluppvärmd förastol & servostyrning mm. Många bilar var också extrautrustade med elhissar & aircondition. Men som övrig utrustning att beställa till fanns tex ockå skinnklädsel, elspeglar, centrallås & farthållare.

Nypris för första årsmodellen när den kom låg på 78 000 kronor i grundutförande. En bit in på modellåret höjde man priset till 80 000 kronor. I Sverige såldes den bara i 4 dörrars. Men i USA gick den även att köpa som 2 dörras coupe. Med den nya 244 Turbon visade volvo för första gången på allvar att en volvo inte längre behövde vara tråkigt bil att köra.

Allmäna ändringar för 240: Detta år fick 240:in sin största facelift någonsin. De enorma stötfångarna ersätts nu av en smalare varianter. Hela fronten är ny, med nya strålkastare, större blinkers/parkeringsljus, ny grill, huv, framskärmar & nya strålkastartorkare. 245:orna får nya bakljus som går runt hörnen och sidomarkeringsljusen försvinner. Sena 81:or får dimbakljus.

Invändigt finns nu en helt ny instrumentpanel och nya bälteslås som inte längre är inbyggda i handbromskonsolen. I stället finns där ett litet förvaringsfack. Modeller med AC har nu 4 hastigheter på fläkten. Växelspaksknoppar är också nya. På modeller med overdrive är det nu en tryckknapp i stället för en ON/OFF brytare på knoppen. Dörrarnas överdelar (rutramarna) är nu svarta, inte kromade som tidigare.

TURBO

01

2

1982 Turbon fanns nu även utan taklucka. En ny en ny 1,9 liters B 19 ET-motor kommer anpassad till finska & Italienska marknaden anpassad för deras lagkrav. Då det var högre skatt på motorer över 2 liter.

Allmäna ändringar för 240: Inte mycket övrigt var nytt detta år.

1983 Silverplysch & digitalklocka var ej längre standardutrustning i 244 Turbo. Dessutom fanns nu även fler än tre färger att välja på till Turbon. En ny 244 Turbo kostade detta år 89 800 kronor i grundutförande.

Allmäna ändringar för 240: Volvo börjar nu kalla bilarna för “240 Sedan”, “240 Herrgårdsvagn” osv istället för 242, 244 & 245. På bakluckorna står därför inte länge “242″, “244″ & “245!. utan endast “240″. Alla modeller har nu fått dom bredda baklamporna & bredare listerna som tidigare bara suttit på GLE, GLT & Turbon.

1984 Turbons första, enda faclift kom detta år & får tillsammans med GLE/GLT den långa motorhuven med den lodrätta grillen som tidigare bara funnits på 260:in. Precis som på GLT:n var grillen helsvart. Nu fanns även Turbon att köpa som kombi. Nya 245 Turbo var världens första serietillverkade kombibil med turbomotor. En “R-sport” intercoolersats till Turbon börjar säljas som gav 170 hk. Med den gjorde 244/245 Turbo 0-100 på 8,65 sekunder enligt volvo själva. Men den var inte godkänd av Bilprovningen, vilket dock inte hindrar många från att skruva dit den i alla fall.

Allmäna ändringar 240: Sidoblinkers på framskärmarna införs på alla svensksålda bilar. Avgassystemen blir aluminiserade för bättre hållbarhet.

3

4

5

6

1985 Fyrdörrars 244 Turbo hade nu slutat tillverkas till förmån för nya 744 Turbo. 245 Turbo kombi fanns fortfarande kvar att köpa detta år & kostar 106 700 i grundutförande.

Minns Ni bilden som för alltid förändrade Volvos image, den flygande 244 Turbon! Modellen hade också stora motorsportmeriter. Turbon tävlades det med inte bara här i Sverige utan även i Europa. 240 Grupp A hade en hårt bearbetad B21ET-motor på 350 hk och klippte 0-100 km/h på sex sekunder! 1985 totalsegrade Volvo i ETC-serien med en 240 Grupp A och samma år vann Per Sturesson och Ingemar Persson den tyska DTM-serien. Den flygande tegelstenen tog Europa med storm!

Allmäna ändringar för 240: Alla modeller har nu den långa huven & lodrätt grill. Nya så kallade lågfriktionsmotorer införs. De nya motorerna hade minskad inre friktion genom mindre ramlager m.m. och därigenom minskad bränsleförbrukning. Asbestfria bromsbelägg införs. Elvärmen i förarstolen regleras nu med en strömbrytare i mittkonsolen. Texterna “PARKING BRAKE” och “BRAKE FAILURE” försvinner från varningslamporna, istället tänds symboler när lamporna lyser.

1986 245 Turbon hade nu helt slutat att tillverkad & modellen var ny helt ersatt av nya 740/745 Turbo.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s